Ensimmäinen lähiopetus viikko opiskeltiin koulutustekniikan perusteita kanojen avustuksella. Kanat ovat loistavia koulutustekniikan opettajia nopean oppimiskykynsä takia. Tulokset näkyvät nopeasti mutta mikä tärkeintä virheet näkyvät vielä nopeammin.
Harjoitus alkaa aina jo harjoitus kentälle menosta. Eläimen ollessa rauhallinen ja keskittynyt jo kentälle mentäessä varmistutaan siitä, että oppiminen on mahdollista. Jokaisen harjoituksen alussa testataan oma ja eläimen toiminta.
Ensimmäinen päivä kanojen kanssa:
En ole ollut aikaisemmin kanojen kanssa kovinkaan läheisissä tekemisissä. Yllätin todella itseni sillä tunsin lähes selkäpiitä karmivan pelon valtaavan itseni kun ajattelin, että minun pitäisi kosketella tuota holtittomasti käyttäytyvää kanaa.. Yritin mielessäni rauhoitella itseäni ajattelemalla järkevästi, että kana ei millään pysty minua ainakaan kokonaan syömään, isojen koirien kanssa minulla ei ole ongelmia eli ei voi olla pikkuisten kanojenkaan kanssa, olen ollut vapaaottelu kehässä useaan kertaan enkä ole pelännyt, mutta ei vain tuntunut auttavan... Asiaan!! Kaikkeen tosiaan tottuu, jopa kanoihin.
Ensimmäisenä päivänä aiheena oli tekniikan kuiva harjoittelu, kanojen toimintakyvyn testaus ja kohteen kosketus. Koulutus kekniikan hatjoittelu en erittäin tärkeää sillä tekniikka täytyy olla mahdollisimman selkeä ja yksiselitteinen, myös suoritusten toistuessa. Näin luomme eläimelle hyvät oppimis mahdollisuudet. Itse täytyy pystyä tekemään useaakin asiaa yhtaikaa, jotta eläimelle voidaan antaa mahdollisuus tehdä ja oppia helposti.
Ekan päivän hommat lyhyesti:
- Kuivaharjoittelu
- Rauhallisesti harjoitus alueelle
- Kanojen toiminnan testaus, liikkuminen ja syöminen
- Ehdollistaminen sekundääri vahvisteeseen (naksu)
- Toiminnan (kohteen kosketus) lisääminen
Sekundääri vahvistetta käytetään, jotta eläin voidaan palkita oikea-aikaisesti.
Toinen päivä kanojen kanssa:
Toisen päivän aiheena oli erottelu, palkan suunta ja kriteeri. Tälläkertaa kohteessa oli kaksi sisäkkäistä rengasta. Mustaan elikkäs sisempään rankaasen oli tarkoitus osua. Eläin palkitaan vain oikeasta suorituksesta. Kouluttaja päättää kriteerin ennen koulutusta. Tässätapauksessa kana pälkitaan vain kun se osuu nokallaan sisempään mustaan renkaaseen (R+). Virheellisestä merkkauksesta ei palkita (sammuttaminen). Palkkion suunnalla vaikutetaan eläimen suoritus tarkkuuteen.
Erottelu esim. väri: Oikean värin merkkaus palkitaan (R+). Väärän värin merkkausta ei palkita ja toistuessa oikeintekemisen mahdollisuus poistetaan kunnes väärä käytös on loppunut (R-/P-).
Kolmas päivä kanojen kanssa:
Häiriöt ja ärsykekontrolli. Lisätään kanoille värejä ja muotoja, toimitaan samoin kuin edellisenä päivänä oikeiden ja väärin ilmaisujen kanssa. Kun kana tekee vähintään 80% oikein voidaan välillä poistaa oikea väri tai muoto vaihteleviksi ajoiksi, pidennetään aikoja vähitellen. Kun oikein tekamisen mahdollisuutta ei ole ei myöskään merkkauksia pitäisi tulla. Voidaan lisätä myös häiriö tekiöitä esim. väärien kohteiden koskettelu tai liikuttelu. Täytyy myös muistaa, että oikean kohteen lisääminen on myös palkkio, joten sen lisäämis ajankohta on huomoitava tarkasti.
Kanan koulutus video:
Ja vielä vähän ajatuksia kurssin sisällöstä:
Vain oman toiminnan muuttaminen vaikuttaa eläimen käytökseen, koska se on ainut asia johon voimme vaikuttaa. Oma toiminta täytyy olla hyvin selkeää ja yksiselitteistä (täytyy ensin itse oppia koulutus menetelmä, jotta voi kouluttaa). Väärä toiminta vahvistaa väärää asiaa.
Aina ensin kannattaa suunnitella ja harjoitella treeni huolellisesti, tavoitteet ja toiminta. Tavoite jaetaan pieniin osiin, osat koulutetaan yksitellen ja halutessa ketjutetaan.
Treenin toteutus vaiheessa ajoitus on hyvin tärkeää. Vahvisteen on tultava juuri oikealla hetkellä ja tämän takia on hyvä käyttää sekundääri vahvistetta (naksu, kehu). Eläin oppii toiminnon mikä sille vahvistetaan (vihjeen ja vahvisteen välissä kaikki toiminnot vahvistuvat).
Operantin ja klassisen ehdollistumisen yhteys on hyvä ottaa koulutuksessa huomioon. Eläin ehdollistuu aina myös klassisesti koulutuksen aikana johonkin tunnetilaan. On tärkeää, että tunnetila on oppimishetkellä hyvä (rauhallinen, keskittynyt). Ei esim pelokas tai yli-innokas. Palautteen laatu vaikuttaa vahvasti myös oppimis hetken tunnetilaan. Tunnetila yhdistyy helposti keikkeen eläimen lähellä olevaan kuten paikkan ja kouluttajaan.
Vahvistetiheyden koulutuksessa täytyy olla mahdollisimman tiheä. Eläimen pitää onnistua paljon, jotta koulutus on innostavaa ja mielekästä. Kriteerien tulee olla riittävän alhaiset, sillä korkea vahvistetiheys vähentää häiriöihin reagoimista.
Koulutus / operantti ehdollistaminen tehtävään:
Suunnitellaan: lopputulos <-- Askeleet jaetaan riittävän pieniksi <-- Miten askeleet toteutetaan <-- Millainen tunnetila eläimellä on tehtävän aikana <-- Millätavalla koulutetaan <-- Mitä keinoja käytetään (palautteen laatu vaikuttaa aina myös eläimen persoonaan).
Tehtävä yleistetään aina erilaisiin paikkoihin ja tilanteisiin, tehtävään lisätään häiriötekijöitä. Suorituksen kestoa lisätään ja vaihdellaan. Ensin opetettu asia on aina vahvin: Etsi <-- törmää hajuun <-- Ilmaise.
Palaute:
R+ Lisätään vahviste
- Eläin on tyytyväinen
- Käytös voimistuu
R- Poistetaan vahvisteen mahdollisuus
- Eläin turhautuu
- Käytös sammuu
P+ Lisätään rankaisu / epämiellyttävä asia
- Eläin ahdistuu
- käytöksen vältteleminen
P- Poistetaan rankaisu / epämiellyttävä asia
- Eläin helpottuu
- Käytös voimistuu
Touhukas viikko tuntui olevan..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti